ZAKAŽITE GLEDANJE:

Pirotski ćilim proizvodnja – koliko dugo traje i kako izgleda izrada pirotskog ćilima

Sadržaj
    Add a header to begin generating the table of contents

    Pirotski ćilim je jedan od najlepših i najpoznatijih rukotvorina u Srbiji, i njegovo tkanje predstavlja duboko ukorenjenu tradiciju, koja je opstala kroz vekove. 

    Tkanje pirotskog ćilima je umetnost, koja se prenosi sa generacije na generaciju, i koja je oblikovala i očuvala identitet Piroćanaca. 

    Ono što pirotske ćilime čini posebnim nije samo njihova specifična izrada, koja zahteva ogromno strpljenje, umeće i posvećenost, već i njegova svakodnevna upotreba. Ljudi su ih koristili u različite svrhe – od podnih prostirki, preko pokrivača, do ukrasnih predmeta u domovima, a svaki detalj, od boja do oblika, nosio je duboko ukorenjenu tradiciju i verovanja.

    U nastavku teksta, detaljnije ćemo se upoznati sa tehnikama tkanja koje čine pirotski ćilim jedinstvenim i prepoznatljivim na globalnom nivou, istražujući sve one fine detalje koji čine svaki komad neponovljivim.

    Koja se vuna koristi za izradu pirotskog ćilima?

    Jedan od ključnih faktora koji pirotski ćilim čini posebnim jeste vuna koja se koristi za njegovu izradu. Pirotski ćilim nije samo proizvod veštine, već i prirodnog bogatstva koje okružuje Pirot i Stare planine. 

    Za njegovu izradu se koristi isključivo najkvalitetnija vuna autohtone vrste ovce – pramenke. Ove ovce, specifične za region Pirota, daju vunu koja je izuzetno kvalitetna, laka za obradu i otporna, što čini pirotski ćilim jednim od najtrajnijih na svetu. U prošlosti se koristila runska vuna kao osnovna sirovina, a tabačka vuna kao dopuna. U poslednjim decenijama, uz selekciju i sortiranje, izdvaja se najkvalitetniji deo runa, koji je najpogodniji za obradu.

    Za izradu standardnog ćilima dimenzija 1,4 x 2 metra, potrebno je koristiti vunu čak 9 ovaca. Proces obrade vune je detaljan i zahteva pažnju: od pranja, češljanja, do pretvaranja u predivo. Za dobijanje kvalitetnog prediva, od 300 kg sirove vune, obrađuje se oko 100 kg prediva.

    Vuna koja se koristi za pirotski ćilim je tanka i fina, što omogućava stvaranje gustih, preciznih i sitnih uzoraka. U osnovi ćilima, gde su niti postavljene od vrha prema dnu, postoji 6-7 niti po centimetru, dok u potki, gde su niti postavljene s leva na desno, ima oko 28 niti po centimetru. Ovaj način tkanja daje ćilimu čvrsoću i gustinu, ali i mekan i nežan osećaj pod prstima, što ga čini savršenim spojem umetnosti i zanata.

    Zahvaljujući ovoj specifičnoj vuni i pažljivom tkanju, pirotski ćilimi ne samo da čuvaju tradiciju, već i osvajaju svet svojim neuporedivim kvalitetom, postojanošću i umetničkom vrednošću.

    Kako izgleda proces tkanja pirotskog ćilima?

    Tkanje pirotskog ćilima je umetnost koja zahteva preciznost, iskustvo i posvećenost. Svaki korak u njegovoj izradi priča svoju priču, baš kao i svaki deo tkanja koji se unosi u njegovu formu. Ćilim se stvara na specifičnom alatu – vertikalnom razboju, takozvanom tehnikom klečanja, i uvek u jednom komadu, bez obzira na veličinu ćilima. 

    Tkalja za vreme celog proces sedi nisko na jastučetu, a kada se izrađuju ćilimi većih dimenzija, koristi se trostepena klupa, kod kojih se daska diže na različite nivoe. Svaka ćilimarka pre nego što započne proces tkanja, obavlja razmeravanje i obeležavanje osnovnih elemenata na osnovi. Pri tkanju, tkalje ne koriste metar, već aršin (0,68m), pola aršina (0,34m), čerek (0,17) i pola čereka (0,085m).

    1. Snovanje – prvi korak u izradi pirotskog ćilima

    Snovanje je prvi korak u izradi pirotskog ćilima, i zahteva angažman tri žene. U ovom procesu koristi se snovaljka, koja služi za postavljanje osnove, odnosno za namotavanje niti koje čine temelj budućeg ćilima. Dve žene sede pored svakog stuba, dok treća mota niti oko njih. Preciznost u ovom koraku je ključna, jer od nje zavisi čitav proces izrade ćilima.

    2. Priprema razboja – postavljanje osnove za tkanje

    Nakon što je snovanje završeno, osnovne niti se skidaju sa snovaljke i pažljivo postavljaju na razboj. Razboj čini osnovu celokupnog tkanja, a sastoji se od dva vertikalna stuba, soje, i dve horizontalne oblice krosna, koje drže osnovne niti i definišu dužinu ćilima. One takođe daju i stabilnost prilikom tkanja. 

    3. Tkanje i završni detalji – kreacija složenog dizajna

    Tkanje počinje provlačenjem niza niti potke (horizontalne niti), koje su namotane na čunak, između niti osnovnog sloja. Niti potke se provlače između niti osnovne, prema tačno određenoj šemi. Ključan deo procesa je nitnje, kada se svaka druga nit pažljivo veže, kako bi se razdvojile parne i neparne niti, formirajući zev – prostor između niti.

    Tkanje na razboju zahteva izuzetnu veštinu i snalažljivost. Sam razboj se mora često okretati, zbog čega tkalja ne može da vidi celokupni rad u trenutku, već se oslanja na svoje iskustvo i pamćenje kako bi nastavila dalje. Dešava se da na jednom ćilimu radi i do desert ćilimarki.

    Zbog složenosti dizajna, tkanje se obično obavlja u fazama, pri čemu svaka faza zahteva punu koncentraciju. 

    Od ideje do gotovog ćilima – koliko je vremena potrebno za izradu?

    Izrada pirotskog ćilima je dugotrajan proces, i može trajati od nekoliko meseci do pola godine, zavisno od veličine i složenosti dizajna. 

    Za tkanje ćilima od oko 7,2 m², potrebno je oko 3 meseca rada, na tri razboja. Na jednom razboju mesečno se istka 0,8 m². Obično je nekoliko tkalja zaduženo za izradu, za različite delove proizvodnje, a svi ovi radovi moraju biti dobro raspoređeni, kako bi se postigao željeni rezultat.

    Dizajn pirotskog ćilima je bogat geometrijskim i apstraktnim šarama, koji nose simboličko značenje, a pored osnovnog rada na razboju, potrebno je i puno strpljenja, da se postigne preciznost u tkanju, prave boje, kao i oblici simbola i motiva. 

    Svaki dizajn na pirotskom ćilimu je jedinstven, a same šare nose značenja koja simbolizuju blagostanje, prosperitet, sreću, plodnost, životnu snagu, ili zaštitu od zla.

    Razlike u proizvodnji pirotskog ćilima i sjeničkog i bosanskog ćilima

    Pirotski ćilim se izdvaja zbog svog jedinstvenog izgleda i specifičnih karakteristika, iako postoje i druge vrste ćilima sa sličnim tehnikama tkanja. Pirotski, sjenički i bosanski ćilimi dele bogatu tradiciju tkanja na Balkanu, ali se razlikuju po materijalima, simbolici i dizajnu. 

    Pirotski ćilim je specifičan po upotrebi autohtone vune pramenke, tkanju na vertikalnom razboju i složenim geometrijskim šarama, koje uključuju zaštitne simbole i prirodne motive. Njegove ivice, poznate kao ćenar, uokviruju ćilim i čine ga jedinstvenim, dok boje poput crvene, crne i zlatne donose bogatstvo dizajna.

    Za razliku od njega, sjenički ćilim koristi vunu od sjeničkih pramenki, a ponekad i pamuk, dok dizajn obuhvata jednostavne geometrijske oblike, bez ćenara. 

    Bosanski ćilim, tkan na horizontalnom razboju, koristi vunu i pamuk, a prepoznaje se po složenim floralnim motivima i bogatstvu boja, spajajući orijentalne i balkanske elemente. 

    Svaka šara na pirotskom ćilimu nosi simboliku koja je povezana sa prirodnim elementima i životnim vrednostima. Velika razlika postoji i u dizajnu, jer pirotski ćilim često sadrži kompleksne dizajne i kontrastne boje. Pirotski ćilimi većih dimenzija su poznati po bogatstvu boja i mnoštvu složenih motiva, i predstavljaju istinski izraz pirotske tradicije i majstorske veštine.

    Geografske i kulturne specifičnosti pirotskog ćilima

    Pirotski ćilim je pravo umetničko delo, koje nosi sa sobom specifične geografske i kulturne karakteristike, oblikovane kroz vekove. 

    Ova rukotvorina je nastala kao rezultat veština i tradicija manjeg broja ljudi koji su živeli u određenim delovima Balkana, posebno u okolini Pirota i na Staroj planini. 

    Geografski faktori su od ključne važnosti za uspešan razvoj ćilimarstva u Pirotu. U ovom delu Srbije, prirodni uslovi su izuzetno povoljni za stočarstvo, čime je obezbeđen konstantan izvor sirovine – ovčije vune, ključnog sastojka u proizvodnji pirotskog ćilima. Specifična vrsta ovce – pirotska pramenka, proizvodi vunu koja je idealna za izradu tekstila, naročito za tkanje ćilima.

    Kroz istoriju, proizvodnja pirotskog ćilima širila se i na druge delove bivše Jugoslavije, ali samo je Pirot uspeo da očuva kontinuitet u proizvodnji i sačuva tradiciju, čineći ćilim iz ovog kraja prepoznatljivim na globalnom tržištu.

    Kultura i značaj pirotskog ćilima

    Pirotski ćilim je simbol kulture, tradicije i umeća tkalja Pirota, i okolnih oblasti. Istorija pirotskog ćilima pokazuje kako je ova rukotvorina tokom vekova postala ključni deo identiteta ovog regiona. Proizvodnja ćilima ima duboko ukorenjeno značenje u društvenoj i ekonomskoj strukturi Pirota, i predstavlja važan deo identiteta ovog kraja. 

    Tokom istorije, pirotski ćilim je bio simbol bogatstva, ugleda i umeća, ali je i danas predmet poštovanja i prestiža.

    Pirotski ćilim je takođe postao kulturna baština koja je prepoznata i zaštićena na međunarodnom nivou. Od 2012. godine, upisan je na Nacionalnu listu nematerijalnog kulturnog nasleđa Republike Srbije, pod zaštitom UNESCO-a. Time je ovaj proizvod postao ne samo kulturni simbol Srbije, već i značajan element kulturne baštine čitavog Balkana

    Zaštita i očuvanje pirotskog ćilima kroz vreme

    Pirotski ćilim je vrhunski primer zanatske veštine, i ključan deo naše kulturne baštine. Njegov kvalitet, dizajn i tehnika izrade govore o posvećenosti i veštini tkalja, a sve to zaslužuje da bude očuvano i preneto na buduće generacije.

    Očuvanje ovog zanata i prenošenje znanja je od izuzetne važnosti za identitet ovog kraja. Pirotski ćilim je stoga ne samo lokalno, već i globalno vredan, i potrebno je da bude prepoznat i cenjen širom sveta.

    Ako želite da istražite više o pirotskim ćilimima, njihovoj izradi i bogatoj simbolici, možete se upoznati sa autentičnim komadima visokog kvaliteta i saznati sve o ovom umetničkom delu. Kilim nudi pravo iskustvo ove tradicije i stila, koji je prepun značaja i kulturne dubine.

    Izdvajamo

    Pogledajte najnovije proizvode